andrius balciunas vu 642x410

Doc. dr. Andrius Balčiūnas – nuo studento, atsitiktinai pasirinkusio kartografijos mokslus, iki patyrusio GIS dėstytojo. Savo karjeros kelionėje jis ne tik įgijo gilias žinias, bet ir suprato, kaip svarbu studentams suteikti ne tik teorines žinias, bet ir praktinius įgūdžius. A. Balčiūnas neseniai tituluotas geriausiu 2024 m. CHGF dėstytoju. Kviečiame skaityti interviu su geomokslų instituto mokslininku.

Netikėtas karjeros posūkis

Pasak doc. dr. Andriaus Balčiūno, dėstymo karjera tikrai nebuvo ankstesniuose gyvenimo planuose. Dėstytojo šeimoje niekas nebuvo susijęs su mokslu, todėl ir pats nuo mažens nesiejo savo ateities su akademine veikla. Anot A. Balčiūno, į universitetą iš pradžių jis atėjo labiau iš smalsumo ir norėdamas išbandyti ką nors naujo. Geografija atrodė labai abstrakti ir plati sritis, todėl pasirinko ją labiau atsitiktinai.

„Viskas pasikeitė, kai susipažinau su kartografija. Ši sritis mane labai sudomino, ir pamačiau galimybę jungti savo susidomėjimą geografija su technologijomis. Dar studijuodamas pradėjau dirbti su GIS sistemomis ir supratau, kad tai yra sritis, kurioje norėčiau tobulėti“, – sako Dėstytojas.

Pasak A. Balčiūno dėstymas tapo įdomus. Dar studijuodamas magistrantūroje kartais būdavo kviečiamas paskaityti paskaitas studentams apie GIS. Jam patiko dalintis savo žiniomis ir padėti kitiems suprasti šią sritį. Anot jo, GIS specialistui svarbu ne tik gerai išmanyti technologijas, bet ir gebėti paprastai ir aiškiai paaiškinti sudėtingus dalykus.

„GIS nėra tik programavimas. Žinoma, programavimo žinios gali praversti, tačiau pagrindinis tikslas – suprasti analizuojamą problemą ir gebėti ją spręsti naudojant tinkamus GIS įrankius. Ši sritis yra labai įvairi: vieną dieną gali dirbti su kelių projektuotojais, kitą – su gamtininkais. Tačiau visada naudosiesi panašia metodika ir technologijomis“, – pasakoja mokslininkas.

Praktiniai dėstymo metodai

„Mano paskaitos yra gana techninės, ir man svarbu, kad studentai įgytų praktinių įgūdžių. Siekiu, kad jie patys sukurtų kažką nuo pradžios iki galo, o ne tik naudotųsi jau paruoštais sprendimais. Pavyzdžiui, kursiniuose darbuose studentai kuria mini projektus, tokius kaip geografinės informacinės sistemos savivaldybei. Manau, svarbu, kad studentai suprastų kiekvieną darbo etapą ir kaip jie tarpusavyje susiję. Taip pat noriu, kad jie suprastų, jog sprendimų gali būti daug ir svarbu pasirinkti tinkamiausią. Klysti yra normalu, svarbiausia iš klaidų mokytis“, – apie dėstytojo darbą pasakoja A. Balčiūnas.

Paskaitų metu geriausiu dėstytoju tituluotas A. Balčiūnas stengiasi, kad studentai susidurtų su realiomis problemomis, kurias jie galėtų spręsti naudodami įgytas žinias. Dėstytojas nori parodyti, kad GIS yra ne tik technologija, bet ir įrankis, kuris gali būti taikomas sprendžiant įvairias problemas.

„Technologijos nuolat keičiasi, todėl svarbu ne tik išmokti naudotis konkrečia programa, bet ir įgyti bendresnių GIS žinių“, – pabrėžia A. Balčiūnas.

Ne tik žinios, bet ir įgūdžiai

A. Balčiūno teigimu, universitetas turėtų ne tik suteikti teorines žinias, bet ir ugdyti studentų gebėjimą savarankiškai mokytis, spręsti problemas ir dirbti komandoje.

„Mano dėstymo tikslas – padėti studentams atrasti savo stipriąsias puses ir suprasti, kokia profesinė sritis jiems labiausiai tinka. Manau, jog universitetas turėtų labiau akcentuoti problemų sprendimo įgūdžius, o ne konkrečių veiksmų atlikimą. Žinoma, praktiniai užsiėmimai yra svarbūs, tačiau svarbiausia – suprasti pagrindinius principus“, – sako mokslininkas.